В село Върбово са проведоха "мазни борби"


Мазни борби бяха атракцията на традиционния панаир в хасковското село Върбово. Възстановени преди 8 години, в така наречените мазни борби в селото неведнъж са участвали и наши национали. Деца, мъже, та дори и жени мериха сили в турнира по народни мазни борби в село Върбово. От тези борби, според местните хора, е тръгнал пътят на не един и двама прославени борци. По стъпките им днес вървят и много млади състезатели. Тодор Ванев, кмет на с. Върбово, обяснява: "Възстановил съм панаира с народните борби от 2004 г. Борбите са били традиция за селото, а селото е имало много борци, дори европейски и световни шампиони. Наградите са парични, защото когато им давахме кочове на борците, после търговците ги вземаха на безценица, и затова искат пари. Наградният фонд на борбите тази година е 1000 лева." Главният съдия Донко Трендафилов пък обясни какви са правилата на "мазните борби": "Правилата са нашенски правила. Нямат нищо общо с правилата, по които се борят на международните или на българските първенства. Ние тука правилата си ги измисляме - борим ги по три минути, по пет минути, по точки, до туш. Нито им даваме да бъркат в очите, нито да плюят в очите, нито в ушите. Това е един традиционен панаир тука, за осма година го провеждаме!" Наред с бивши и настоящи състезатели по борба, в двубоите на поляна се включиха и аматьори. Някои от тях като Яни Русев, се оказа, че са преборвали и мечка. И докато Кремиковската стомана, както е известен борецът, си търсеше достоен съперник, неговият роднина съдията Донко Трендафилов припомни лютата му схватка с мечката Рамбо на панаир преди години. "Двамата паднаха на четири крака. И вече няма как той да победи. Публиката се събра на едно място и казах на мечкадаря, "Абе, кажи там нещо на мечката, този, моят човек да победи!". И той казва на мечката : "Я , покажи как на Бабин ден мечките като се напият как се търкалят. И мечката взе да показва, Яни я натисна, и аз свирих туш и работата готова." Кремиковската стомана обаче не е съгласен, че така се е развила схватката му с Рамбо, според него той напълно честно е надвил мечката: "Какво да ви разкажа - аз я хванах за задния крак и тя взе да бяга, щях да й счупя крака и мечкадарите ми се молят да не й чупя крака и аз я пуснах! Голямо шоу стана, трябваше да видиш! Борил съм се и със Станка Златева, аз я хващам, да я надвивам, те не ми дават. Хванах я за крака, те ми викат "хвани я по-нагоре", по-нагоре я хванах, те ми викат "не става" и аз легнах. Трябваше да не й лягам, но на женско се ляга."